Parownik gazu
Parownik to potoczne określenie reduktora LPG, który jest ważnym urządzeniem znajdującym się w instalacjach gazowych. Jego podstawowym zadaniem jest zmiana stanu skupienia gazu, a więc ciekłej mieszanki propan-butanu do stanu lotnego. Reduktor gazu umożliwia jazdę wszystkich pojazdów, które wyposażone są w instalację LPG. To od jakości i właściwego doboru parownika LPG zależy zachowanie silnika zasilanego gazem. Prawidłowe funkcjonowanie parownika to także możliwość regulacji ciśnienia gazu i skuteczne zabezpieczenia instalacji gazowej przed niekontrolowanym wypływem gazu. Tym samym przy wszystkich instalacjach LPG parownik gazu to niezbędny elementem, dzięki któremu na właściwym poziomie można prowadzić samochód wyposażony w instalację gazową.
Sprawdź nasza ofertę:
– Impco
Instalacja gazowa – Parownik LPG
W instalacjach gazowych propan-butan zawsze przechowywany jest pod ciśnieniem w tzw. fazie ciekłej zbiornika. Zarówno w instalacjach sekwencyjnych jak i podciśnieniowych silnik zawsze zasilany jest z wykorzystaniem tego samego produktu, a więc gazu w fazie lotnej. Dlatego potrzebne jest urządzenie, które potrafi zmienić stan skupienia gazu. Właśnie taką rolę spełnia reduktor jednostopniowy w instalacji LPG. Pozwala na zredukowanie ciśnienia gazu, które pochodzi ze zbiornika, rozprężając ciekłe LPG, co przyczynia się do tego, że gaz zmienia stan skupienia na gazowy. Z uwagi, że temperatura produktu w momencie rozprężania spada poniżej zera, to parownik gazu musi być włączony do obiegu chłodzenia silnika. Z kolei ciepło, które pochodzi z jednostki napędowej, wykorzystuje się do ogrzewania reduktora w czasie jego pracy.
Wybór odpowiedniego reduktora ma zasadniczy wpływ na funkcjonowanie całej instalacji gazowej. Dlatego warto wybierać logo producenta części wyłącznie oryginalne i sprawdzonych marek.
Podział parowników gazu ze względu na konstrukcję
Reduktor — parownik to jeden z najważniejszych zespołów wszystkich układów gazowego układu zasilania. Oczywiście z wyjątkiem nowoczesnych systemów wtrysku ciekłego gazu. Tym samym od jakości oraz właściwego doboru pod kątem parametrów zależy zachowanie silnika, który będzie zasilany gazem. Obecnie można wyróżnić kilka rodzajów reduktorów LPG z uwagi na ich konstrukcję:
- Membranowe, które stosowane są w każdej generacji gazowych układów zasilania. W ich skład wchodzą reduktory jednostopniowe oraz dwustopniowe, gdzie pierwsze wykorzystywane były w systemach IV generacji, a drugie głównie w I i II generacji.
- Tłokowe, które z reguły budowane były jako jednostopniowe, dlatego wykorzystywane były w systemach IV generacji.
Jakie główne zadania ma reduktor parownik gazu?
Reduktor LPG to urządzenia, które są kluczowe, aby cała instalacja gazowa funkcjonowała w sposób prawidłowy. Każdy reduktor niezależnie od generacji spełnia cztery podstawowe funkcje w systemie zasilania gazowego. Są to:
- Redukcja ciśnienia gazu
- Skuteczny proces odparowania płynnej mieszaniny propan — butanu
- Zapewnienie odpowiedniej ilości gazu do bieżącego zapotrzebowania silnika na paliwo
- Zabezpieczenie przed niekontrolowanym wypływem gazu z części niskociśnieniowej reduktora w momencie, kiedy silnik nie pracuje.
Zasady montażu reduktora LPG
Montaż parownika — reduktora LPG przede wszystkim w systemach I i II generacji w ogromnym stopniu wpływa na pracę całego układu zasilania. W zależności od jego jakości zależała będzie sprawna praca instalacji gazowej. Warto pamiętać, że reduktory należy montować równolegle do osi podłużnej auta, aby siły bezwładności pojazdu podczas ruchu nie oddziaływały na membranę reduktora. Natomiast w przypadku reduktorów jednostopniowych, które stosowane są we wszystkich systemach IV generacji, odpowiedni sposób ich montażu nie jest tak istotny. Pomimo tego, że większość producentów sugeruje odpowiednie położenie reduktora LPG, to nie ma to większego wpływu na funkcjonowanie całego układu.
Zmiana parametrów reduktora LPG w momencie dużego obciążenia
Jedną z niezwykle istotnych cech wszystkich reduktorów jest zachowanie ich parametrów bez względu na obciążenie silnika. Odwołując się do licznych statystyk napraw, trzeba zaznaczyć, że jest to zadanie trudne, aczkolwiek możliwe do utrzymania, jednak wyłącznie w określonych granicach. Niewątpliwie w miarę starzenia się silnika, każdy reduktor LPG powinien mieć odpowiedni zapas mocy wydajności, który zapewniał będzie pokrycie coraz większego zapotrzebowania silnika na propan — butan. Tym samym znacznie większy niż pierwotnie przepływ gazu przez parownik będzie powodował zmniejszanie się temperatury odparowanej paliwa. Odpowiednie wahania tego parametru istotnie zmieniają gęstość paliwa gazowego, a to utrudnia proces regulacji składu mieszanki gazowo — powietrznej. Dlatego niewłaściwie dobrany parownik gazu w aspekcie jego wydajności przy wyższych obciążeniach silnika będzie ulegał oszronieniu i nie będzie odprowadzał paliwa.
Reduktor LPG — reduktory LPG w instalacji gazowej
Parownik gazu to podstawowy element każdej instalacji gazowej, która instalowana jest w pojazdach. To od jakości reduktora LPG zależała będzie praca całej instalacji gazowej. Dlatego każdorazowo przed montażem instalacji LPG należy dokładnie dopasować właściwy parownik gazu, który spełni określone wymagania i potrzeby eksploatacyjne. Jeżeli nie wiesz, jaki konkretnie parownik wybrać, to warto skorzystać z fachowego doradztwa, ponieważ od jego jakości będzie zależała praca całego układu zasilania. Przed zakupem konkretnego modelu sprawdź różne propozycje, albo skontaktuj się ze specjalistami, którzy idealnie wkomponują urządzenie do Twojego samochodu.
Jesteś zdecydowany?
Serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszą firmą.
Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, dostosowując się do jego potrzeb.