Dosyć sporo samochodów na polskich drogach posiada instalację gazową LPG. Jest to sposób na znaczne obniżenie kosztów eksploatacji auta – gaz jest około dwa razy tańszy od tradycyjnej benzyny.

Wielu posiadaczy silników spalinowych rozważa montaż instalacji LPG. Jest to inwestycja, która stosunkowo szybko się zwraca. Przed instalacją warto jednak zapoznać się ze sposobem działania tego typu systemów – trzeba wiedzieć jak działa membrana gazowa i jak bezpiecznie korzystać z tego rozwiązania. Należy również posiadać wiedzę, czy instalacja gazowa sprawdzi się w konkretnym modelu auta.

Jak działa LPG? Jakie są jego zalety? I w jakich pojazdach najlepiej sprawdzi się takie rozwiązanie?

Jak działa i jakie korzyści niesie instalacja LPG?

LPG to przede wszystkim niższe koszty poruszania się samochodem – paliwo gazowe jest znacznie tańsze od benzyny czy ropy. Ponadto taka instalacja nie wpływa znacząco na rezultaty osiągane przez samochód i niewiele zmienia w kwestii jego działania. Na jakiej zasadzie działa LPG?

Wprowadzony do obiegu gaz gromadzi się w zbiorniku. Po włączeniu napędu na gazowy, LPG jest wypuszczane i pod wysokim ciśnieniem przemieszcza się przez różne elementy instalacji. Po dotarciu do reduktora w ruch idzie membrana gazowa, która obniża jego ciśnienie i odparowuje zbędną wodę. Następnie gaz jest ponownie filtrowany i po pełnym oczyszczeniu trafia do wtryskiwaczy skąd ląduje w komorach spalania silnika. W ten uproszczony sposób można przedstawić sposób działania instalacji LPG w aucie.

Membrana gazowa.

W jakiego rodzaju autach sprawdzi się instalacja LPG?

Gaz można zamontować praktycznie we wszystkich pojazdach. Warto jednak wiedzieć, że w niektórych przypadkach jest to na tyle skomplikowane, że może okazać się nieopłacalne. Rozważając montaż LPG dobrze jest skontaktować się z fachowcami, którzy udzielą nam porad i oszacują czy w ogóle warto interesować się tym zagadnieniem w przypadku konkretnego modelu samochodu.

Przykładowo samochody produkcji włoskiej i francuskiej, których budowa jest stosunkowo prosta bardzo dobrze radzą sobie z napędem LPG. Inaczej rzecz wygląda w przypadku aut japońskich gdzie montaż instalacji gazowej wymaga większego wysiłku i jest bardziej kosztowny. Dzieje się tak za sprawą specyficznej konstrukcji owych aut i dużej ilości elektroniki zamontowanej wewnątrz.

Może być to trudne, ale nie niemożliwe. Niemniej jednak przed tego typu inwestycją dobrym pomysłem jest analiza opłacalności, którą najlepiej wykonać wspólnie z fachowcem.