Parownik, zwany również reduktorem, jest bardzo ważną częścią instalacji LPG. Bez niego niemożliwa byłaby jazda na gazie, ponieważ to właśnie on odpowiada za rozprężanie ciekłej mieszanki propan-butan do stanu lotnego. Brak wiedzy z zakresu prawidłowej regulacji całego systemu nie pozwala cieszyć się w pełni z korzyści, jakie niesie cała inwestycja. W jaki sposób ustawić parownik gazu?

Części do instalacji gazowych wózków widłowych.

Co to jest lambda?

Pozostając w temacie instalacji gazowych w pierwszej kolejności należy wiedzieć czym jest lambda. Pojęcie odnosi się do mieszanki paliwowo-powietrznej. Dotyczy stosunku ilości powietrza dostarczanego w mieszance do ilości powietrza niezbędnego do całkowitego spalenia zawartego w niej paliwa. Idealne proporcje wynoszą oczywiście 1, jednak silnik spalinowy osiąga maksymalną sprawność przy lambda = 1,15, zaś maksymalną wydajność przy lambda = 0,85.

Aby silnik mógł prawidłowo pracować po przełączeniu na gaz, musi poprawnie pracować również na benzynie. Liczą się przede wszystkim: czysty filtr powietrza, sprawny układ zapłonowy oraz dobrze ustawione obroty.

Jak ustawić parownik gazu?

Chcąc ustawić parownik gazu należy uruchomić samochód i poczekać, aż silnik się zagrzeje. Następnie przełączamy go na gaz i rozpoczynamy regulację. Służą do tego 2 śrubki:

  • na reduktorze, odpowiadająca za regulację ciśnienia gazu
  • na przewodzie gazowym

Starając się utrzymać silnik mniej więcej w połowie obrotów maksymalnych zakręcamy zawór główny (drugą śrubkę), do momentu, w którym obroty zaczną wyraźnie spadać. Wówczas odkręcamy zawór główny o 1 pełny obrót.

Zostawiamy silnik na biegu jałowym i odkręcamy śrubkę znajdującą się na parowniku w lewym kierunku. Tym samym zwiększamy ciśnienie. Gdy obroty zaczną wyraźnie spadać, mieszanka staje się zbyt bogata, czyli lambda wynosi poniżej 0,7. Zakręcamy śrubkę w prawo zmniejszając ciśnienie – zwykle 1-2 obroty. Aby silnik pracował ekonomicznie ustawiamy śrubkę mniej więcej w połowie obszaru stabilnej pracy silnika, jednak delikatnie w stronę prawej granicy. Lambda powinna teraz wynosić około 1,05.

Dodatkowe uwagi

Aby mieć pewność prawidłowej, ostatecznej regulacji, należy wybrać się na jazdę testową na prostym odcinku drogi oraz lekko pod górkę. Jeśli silnik wydaje się wciąż za słaby, odkręcamy zawór główny o ¼ obrotu. Pamiętajmy, że zbyt duże odkręcenie go jedynie pogorszy osiągi, zwiększając zużycie LPG.

W razie jakichkolwiek wątpliwości lub gdy z różnych względów nie chcemy samodzielnie podejmować się regulacji, najlepiej pojechać do sprawdzonego mechanika, który wykona czynność za nas. Mamy wówczas pewność dokładności i dobrego ustawienia wszystkich elementów.