Gaz LPG to rozwiązanie, które w czasach wysokich cen energii najlepiej się sprawdza jako surowiec napędowy. Relatywnie niska względem benzyny czy oleju napędowego, cena gazu sprawia, że inwestycja w butlę LPG w samochodzie dosyć szybko się zwraca.

Oczywiście gaz jest materiałem łatwopalnym, zatem instalując napęd gazowy w aucie konieczne jest zachowanie wszelkich norm bezpieczeństwa. Zanim butla LPG zostanie dopuszczona do użytku, odpowiedni fachowcy oceniają jej kondycję i sposób montażu. Po kolei sprawdzany jest każdy filtr do butli gazowej i pozostałe elementy instalacji.

Jeśli butla spełnia wskazane wymagania podbite zostaną badania homologacyjne i można zacząć z niej korzystać.

Na czym polega homologacja butli LPG?

Butla LPG w momencie jej instalacji w samochodach posiadających instalację gazową uzyskuje homologację. Ważna jest ona przez 10 lat i oznacza, że pojazd, w którym zamontowana jest owa butla może swobodnie poruszać się po drogach publicznych.

Uzyskanie homologacji dla butli gazowej i co za tym idzie jej legalizację wykonuje się po upływie 10 lat od montażu butli. Następnie diagnosta bada stan techniczny przedmiotu, oglądając dokładnie każdy filtr do butli gazowej. Gdy wszystko się zgadza – homologacja zostaje przedłużona o kolejne 10 lat. Maksymalnie można korzystać z jednej butli gazowej 20 lat, po upływie tego czasu niezbędny jest jej nowy zakup.

Przewody gazowe LPG.

Jeśli jednak, pracownik stacji diagnostycznej uzna, że filtr do butli gazowej jest zapchany bądź inny jej element jest nieszczelny czy uszkodzony, wtedy konieczna jest bezzwłoczna wymiana butli LPG.

W jakich okolicznościach powinno się przeprowadzić homologację butli LPG?

Poza standardowym dziesięcioletnim okresem przeglądowym, istnieje kilka sytuacji, gdzie również wymagane jest przeprowadzenie homologacji butli gazowej.

Homologacji wymagają świeżo montowane butle gazowe – każda nowa butla LPG potrzebować będzie diagnosty, który uzna, że jest ona zdatna do użytkowania.

Również homologacja jest wymagana, jeśli butla do samochodu została zamontowana za granicą. Wtedy polski polski urząd Transportu Dozoru Technicznego musi zbadać butlę i sprawdzić jej zgodność z polskimi przepisami.

Inną sytuacją, gdy homologacja jest konieczna może być wypadek drogowy. Jeśli jesteśmy sprawcami wypadku, a nasz dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany, wtedy konieczne jest ponowne przeprowadzenie badania. Nawet niegroźne kolizje generują potrzebę wykonania odpowiedniego badania – instalacje gazowe, butle LPG, każdy filtr do butli gazowej – należą do delikatnych i potencjalnie niebezpiecznych elementów pojazdu.

Parownik gazu.