Parownik gazu to potoczna nazwa reduktora, którego głównym zadaniem jest rozprężanie ciekłej mieszanki propan-butan do stanu lotnego. Znajduje się w każdej instalacji LPG. Bez niego niemożliwa byłaby jazda samochodami zasilanymi gazem. Gdzie dokładnie znajduje się parownik gazu i co jeszcze warto o nim wiedzieć?

Parownik gazu.

Co robi parownik gazu?

Gaz (mieszanka propanu i butanu) przechowywana jest w zbiorniku pod ciśnieniem w fazie ciekłej. Silnik natomiast zasilany jest autogazem w fazie lotnej. Niezbędne jest zatem urządzenie, które sprawnie i bezpiecznie mogłoby zmieniać stan skupienia tej mieszanki. Właśnie taką funkcję pełni parownik gazu. Mając na uwadze fakt, że temperatura gazów podczas rozprężania spada poniżej zera, parownik musi zostać włączony do obiegu układu chłodzenia silnika i jednocześnie podgrzany.

Ciepło, które pochodzi z jednostki napędowej, wykorzystuje się do ogrzewania parownika w trakcie jego pracy. To właśnie dlatego cała instalacja gazowa uruchamia się dopiero w momencie, gdy płyn chłodzący jest rozgrzany do około 30 stopni Celsjusza.

Gdzie znajduje się parownik gazu?

Wiedząc za co odpowiada parownik gazu oraz do których elementów pojazdu jest podłączony, nie będziemy mieli żadnych trudności z dokładnym wskazaniem jego lokalizacji. Znajdziemy go bowiem w komorze silnikowej poniżej zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego. Takie umiejscowienie sprawia, że zapewniamy bezproblemowy przepływ cieczy chłodzącej bez możliwości zapowietrzania się układu chłodzenia.

Wielu fachowców rekomenduje podłączenie parownika gazu do układu chłodzenia równolegle z przewodami zasilania nagrzewnicy wewnętrznej pojazdu. Reduktory typu klapkowego warto zamontować w płaszczyźnie jak najbardziej zbliżonej do pionu. Podczas montażu parownika gazu unikamy miejsc w pobliżu źródeł wysokiej temperatury (przynajmniej 10 cm od układu wydechowego) oraz miejsc narażonych na znaczne spadki temperatur.